Praktijk

The Big C

Wie op New Ideals aanwezig was, herinnert zich misschien nog de lekkere koffie die werd geserveerd? Achter die koffie, schuilt het werk van Stefanie Veraghtert. Stefanie is nog maar 29, maar heeft al een bewogen parcours achter de rug. Drie jaar geleden kreeg ze kanker en nadien koos ze voluit voor haar passie: koffie. Intussen heeft ze een eigen koffiemerk en een foodtruck. “Samen met lotgenoten gaan we ‘on tour’ om een positieve vibe te verspreiden.”

Koffie tegen kanker

“Koffie is altijd de rode draad geweest in mijn verhaal”, vertelt Stefanie, die drie jaar geleden werd getroffen door kanker. 26 was ze toen. En ze herinnert zich nog goed hoe koffie een oppepper was in die periode: voor haarzelf, maar ook voor vrienden en familie die op bezoek kwamen. “Als er vriendinnen langskwamen, ging ik veel liever samen een koffietje drinken, in plaats van thuis te zitten klagen.” Na haar herstel wou Stefanie haar leven een nieuwe wending geven, en ook iets positiefs doen voor haar lotgenoten. Zij hebben nood aan een sterk vangnet, zonder taboes over kanker. “Ik begon te dromen van een eigen koffiebar: The Big C. Een plek met een verhaal, want de C staat uiteraard voor coffee en cancer. Maar het moet vooral een warme plek worden, waar de koffie met veel liefde geschonken zal worden en waar iedereen welkom is: koffieliefhebbers en iedereen die getroffen wordt door kanker. Er zullen bijvoorbeeld ook workshops en infoavonden georganiseerd worden.”

Stefanie wil er graag haar eigen koffie schenken. “Het was een lange zoektocht langs grote en kleine koffieleveranciers, maar uiteindelijk kwam ik bij Toon Vermeulen van TROAST terecht. Hij zag het zitten om voor mij een eigen koffiemerk te creëren. Samen met hem en met lotgenoten heb ik de bonen gekozen.” Intussen is de koffie te koop: als ruwe bonen en in gemalen versie. De winst wordt meteen goed geïnvesteerd, onder meer in workshops voor lotgenoten.

The Big C on tour

Omdat er voor een koffiebar veel draagkracht nodig is, zowel financieel als maatschappelijk, gaat The Big C eerst “on tour” met een foodtruck, vertelt Stefanie. “We zijn met zes barista’s, allemaal jonge mensen die kanker overleefd hebben. Met onze truck trekken we naar allerlei evenementen en festivals, om een positieve boodschap te brengen: het is niet simpel om na kanker verder te gaan, maar het kan. Voor de barista’s is dat vrijwilligerswerk, maar dat kan een goede ervaring zijn om mensen weer aan de slag te helpen. Op termijn wil ik graag mensen tewerkstellen, maar voorlopig is dat financieel niet haalbaar. De belangrijkste investeringen heb ik zelf gedaan, met de hulp van vrienden, familie en enkele sponsors. Hopelijk krijgen we in de toekomst ook wat steun van de overheid en er zijn plannen om via pre-selling van koffie alvast inkomsten te hebben.”

Eigenlijk moet The Big C vooral een community zijn, zegt Stefanie. ‘Ook daar staat die ‘c’ dus voor. En gaandeweg komen er steeds meer betekenissen bij: caravan (onze foodtruck), co-branders (iedereen die meewerkt), co-creators… Ik krijg nu al heel veel spontane mailtjes van lotgenoten en hun omgeving. Ze willen allemaal iets doen en er zijn heel veel mogelijkheden: zelf koffie verkopen in de buurt, een barista-opleiding volgen, naar een van de evenementen komen, als vertegenwoordiger van de koffie naar bedrijven gaan… Zo kunnen we samen iedereen die geraakt is door kanker verbinden en versterken.”

Wie graag het volledige verhaal van Stefanie wil lezen, benieuwd is wanneer de koffietruck in de buurt komt, zelf koffie wil bestellen of een steentje wil bijdragen, kan terecht op haar website.

www.thebigc.be

Foto: copyright Frank Toussaint, Sociale InnovatieFabriek