Praktijk

BEEGO

Iedereen hapert wel eens in het digitale web. 1 op 5 Belgen hebben problemen met digitale basisskills en bij ouderen is dat zelfs 1 op 3, volgens de Gezinsbond. BEEGO pakt de digitale kloof aan door sociaal vaardige ICT-studenten aan huis te sturen voor persoonlijke begeleiding en advies.

“Aan de ene kant raast de digitalisering verder aan sneltempo, gestuwd door bedrijven en overheden die snel efficiëntievoordelen willen boeken”, zegt BEEGO-oprichter Frederick Scraeyen. “Tegen 2020 moeten bijvoorbeeld alle overheidstransacties digitaal gebeuren. Het bijbrengen van de noodzakelijke skills volgt het ritme van de digitalisering niet en bepaalde groepen - bv. ouderen -  dreigen achter te blijven.”

Anders dan voor de millenials, geeft dit bij mensen die iets ouders zijn, al eens ‘digitale hoofdpijn’. Frederick: “Ik verdiende tijdens mijn studies Industrieel Ingenieur ICT al een centje bij door mensen te helpen met computerproblemen. De blije gezichten die dat opleverde, gaven mij erg veel voldoening. Geïnspireerd door reizen en een internationale werkomgeving, wilde ik in 2016 zelf een sociale onderneming oprichten.”

Mensen die worstelen met de radicale digitalisering, snelt BEEGO (op de fiets) te hulp. Wie een probleem heeft, belt hen op. Dan komen studenten (die hun ervaring in de praktijk willen omzetten) op vraag aan huis om digitale problemen om te lossen en begeleiding te geven. “Ze doen dit ‘in mensentaal’ en zijn getraind in het zorgvuldig omgaan met de klant.”

BEEGO geeft klanten 360° digitale zorg (software, hardware, installaties, enz.). De dienst is toegankelijk (voorlopig voor mensen in en rond Antwerpen), snel (binnen de 24 uur staat er iemand aan je deur) en voordelig. Je kan lid worden of eenmalig hulp vragen. Iets om aan te bevelen aan je oma of opa?