Nieuws

Social Grow Sessions 2017: dit zijn de winnaars

In de Social Grow Sessions worden sociaal ondernemers geholpen bij het bedenken, uitwerken of opschalen van hun maatschappelijke innnovatie. Het initiatief komt van Janssen en Johnson & Johnson Benelux en wordt uitgewerkt samen met Sociale InnovatieFabriek en Social Enterprise NL. Voor de editie van 2017 werden tien kandidaten uit Vlaanderen en Nederland geselecteerd die dit najaar een intensief begeleidingstraject volgden. Afgelopen week pitchten ze hun project en leerlessen voor een jury. De Sociale Supermarkt, Platform-K en Rising You werden daarbij bekroond met een geldprijs, alle kandidaten worden ook na de Grow Sessions begeleid door een mentor uit het personeelsbestand van Johnson & Johnson.


Gelijke onderwijskansen en dagopvang, ondersteuning voor mantelzorgers en zorgverleners en toegankelijke gezondheidszorg voor iedereen: deze drie thema’s zijn de pijlers van GROW Together for Society, het programma rond Corporate Social Resonsibility (CSR) van Janssen en Johnson & Johnson Benelux. Het traject wordt gespreid over een aantal weken, dit geeft de sociaal ondernemers de tijd en ruimte om nieuwe inzichten te verwerken. Weg van alle drukte van het dagelijkse reilen en zeilen ontmoeten ze peers, vinden ze focus en kunnen ze groeien naar een jurymoment.

 

Het sluitstuk vond vorige week (7 december 2017) plaats. Voor een jury van experten pitchten de innovatoren hun werking en de leerlessen van de Grow Sessions. Ook na het traject kunnen de kandidaten rekenen op de begeleiding van een mentor, een medewerker van Johnson & Johnson. David De Witte, student International Development aan de Universiteit van Wageningen was erbij tijdens de jurypitches. "Iedereen wil zich graag bewijzen aan de jury. Iedereen wil zijn eigen verhaal brengen. Maar opvallend was de warmte en genegenheid onderling, tussen de ondernemers", zegt hij. "Ze zijn niet alleen individueel gegroeid, maar ook als groep in de overtuiging dat ze samen een positieve bijdrage leveren aan een betere wereld."

 

Deze sociaal ondernemers werden beloond met een geldprijs van 10.000 euro.

Sociale supermarkt (Nederland)

Bij de sociale supermarkt kopen mensen met een beperkt budget gratis of tegen flink gereduceerde prijzen levensmiddelen. In Nederland zijn er verschillende sociale supermarkten, die allemaal verschillen in hun opzet. De Sociale Supermarkt in Utrecht wil niet alleen voeding verstrekken, maar ook een ontmoetingsplek en aanspreekpunt voor dienstverlening zijn. Op die manier kunnen ze ontwikkelingskansen bieden aan mensen in armoede. Bij de sociale supermarkt kunnen klanten zelf bepalen welke producten zij afnemen. Dit alles versterkt de eigenwaarde, autonomie en kansen van mensen in armoede. De jury koos hen omdat het zo belangrijk is, dat mensen het gevoel van eigenwaarde en autonomie terug krijgen. 

Platform-K (België)

Platform-K is een danswerkplek waar mensen met een beperking onder professionele begeleiding werken aan hun danstalent en interageren met andere dansers en makers. Personen met een beperking en reguliere kunstenaars worden uitgedaagd om samen te werken aan nieuwe vormen van kunstcreatie, dans- en bewegingstaal. Bij mensen met een beperking leeft de nood om met hun artistieke talenten aan de slag te gaan en deze te presenteren aan een breed publiek. Hun unieke vormentaal verdient een platform en podium. En wat meer is: hun werk is een meerwaarde voor de kunsten en de samenleving. Ze dagen mensen uit, doorbreken barrières en inspireren anderen met hun schitterende resultaten.

Rising You (België)

Rising You helpt maatschappelijk kwetsbare jongeren, en jonge vluchtelingen in het bijzonder, aan een job. Niet zomaar een job, maar werk mét goesting en passie. Rising You vertrekt vanuit de fysieke en mentale (veer)kracht van jonge vluchtelingen. Ze bieden hen een geïntegreerd traject aan waarin de passie voor klimmen centraal staat. Via een klimclub, begeleiding bij opleiding en uiteindelijk ook tewerkstelling, kunnen de jongeren aan de slag als gecertificeerde hoogtewerkers.

Social Grow Sessions is een gemeenschappelijk initiatief van Janssen, Johnson & Johnson Family of Companies in Benelux en de Johnson & Johnson Corporate Citizenship Trust i.s.m. de Sociale InnovatieFabriek en Social Enterprise NL (Nederland). De Social Grow Sessions maken onderdeel uit van het gemeenschappelijke Corporate Social Responsibility Programma ‘GROW Together for Society’ van de Johnson & Johnson bedrijven