Nieuws

322 Radicale inzendingen

Nog tot zondagnacht 30 april werden enthousiast vernieuwingen ingezonden voor de wedstrijd Radicale Vernieuwers. Die wedstrijd wordt georganiseerd door de Sociale InnovatieFabriek, Radio 1, De Standaard, Cera en Koning Boudewijnstichting met de steun van BNP Paribas Fortis, VLAIO, Nationale Loterij en tientallen organisaties die mee zochten naar vernieuwingen. We zoeken radicale vernieuwingen voor een beter klimaat en een betere wereld.

De jury zal nu 10 finalist-Radicale Vernieuwers kiezen. De juryleden zijn Wouter Deprez (voorzitter), Kaat Peeters (Sociale InnovatieFabriek), Stijn Ombelets (Radio 1), Ine Renson (De Standaard), Lieven Vandeputte (Cera), Dorien Baelden (Koning Boudewijnstichting), Karel Van Eetvelt (UNIZO), Lieven D'hont (Peerby), Serge De Gheldere (Futureproofed), Francesca Van Thielen (Klimaatzaak) en Dirk Holemans (OIKOS). Op 22 mei hoor je (in Hautekiet op Radio 1) en lees je (in De Standaard en op www.radicalevernieuwers.be) wie de vernieuwers zijn.

Maar liefst 322 vernieuwers meldden zich aan! Het is een signaal voor het optimisme, de ondernemingszin en creativiteit in ons land. Voor zowat elk maatschappelijk probleem, wordt er in wel door iemand een oplossing uitgewerkt. Veel burgers, bedrijven en organisaties zijn bezig met circulair denken/hergebruik materialen, klimaat (o.a. energie), oplossingen voor burn-out, zorg in het algemeen, het anders organiseren van werk, er voor zorgen dat iedereen mee kan (projecten rond solidariteit en vergroten van participatie), ecologie, onderwijs en voeding. Maar ook innovaties rond diversiteit, armoede en consumeren (o.a. mode) werden ingezonden. Merendeel van de innovaties denkt een oplossing te hebben voor meerdere maatschappelijke uitdagingen (bv. zorg en solidariteit of klimaat en wonen).

Zowat 40% van de inzendingen beogen een impact op het klimaat, 60% van de innovaties heeft andere doelen. 39% van de vernieuwers werkt een dienstinnovatie uit, 18% innoveert met producten en 43% is vernieuwend in een methode of aanpak. Een uitgebreidere latere analyse zal ons nog meer inzicht geven in de sociale innovaties en sociaal ondernemingen die worden ontwikkeld.